شریعتی، شریعتی است

شهر بنارویه فارس

شریعتی، شریعتی است

شهر بنارویه فارس

امام خمینی مرجع تقلید دکتر شریعتی بود

به گزارش خبرنگار رسا در مشهد، دکتر حسن رحیم پور ازغدی عضو شورای انقلاب فرهنگی و استاد دانشگاه اظهار کرد: دکتر شریعتی در ساواک متهم بود که تئوریسین و رهبر شاخه دانشگاهی خط امام خمینی است.

وی افزود: آن زمان که در رساله ها حتی جرات نمی کردند نام امام خمینی را بیاورند و به اختصار « خ » می نوشتند دکتر شریعتی اعلام کرد که مقلد امام خمینی است.

رحیم پور با اشاره به اینکه خطاهای شریعتی را هرگز نباید خیانت عمدی تلقی کرد ادامه داد: شریعتی منتقد روحانیون بود اما بهترین دفاع ها را از روحانیت آگاه، فعال و درصحنه نموده است و البته این را هم بگویم انتقادات امام (ره) به روحانیت که در منشور روحانیت آمده است بسیار بیشتر از شریعتی است.

وی افزود: شریعتی منتقد روحانیت تشیع صفوی یا به تعبیر امام (ره)، آخوندهای درباری یا اسلام آمریکائی است و بحث امت و امامت دکتر شریعتی، تئوریزه کردن روشنفکرانه نظریه ولایت فقیه امام خمینی (ره ) است.

به گزارش خبرنگار رسا در مشهد، دکتر حسن رحیم پور ازغدی عضو شورای انقلاب فرهنگی و استاد دانشگاه اظهار کرد: دکتر شریعتی در ساواک متهم بود که تئوریسین و رهبر شاخه دانشگاهی خط امام خمینی است.

وی افزود: آن زمان که در رساله ها حتی جرات نمی کردند نام امام خمینی را بیاورند و به اختصار « خ » می نوشتند دکتر شریعتی اعلام کرد که مقلد امام خمینی است.

رحیم پور با اشاره به اینکه خطاهای شریعتی را هرگز نباید خیانت عمدی تلقی کرد ادامه داد: شریعتی منتقد روحانیون بود اما بهترین دفاع ها را از روحانیت آگاه، فعال و درصحنه نموده است و البته این را هم بگویم انتقادات امام (ره) به روحانیت که در منشور روحانیت آمده است بسیار بیشتر از شریعتی است.

وی افزود: شریعتی منتقد روحانیت تشیع صفوی یا به تعبیر امام (ره)، آخوندهای درباری یا اسلام آمریکائی است و بحث امت و امامت دکتر شریعتی، تئوریزه کردن روشنفکرانه نظریه ولایت فقیه امام خمینی (ره ) است.

عضو شورای انقلاب فرهنگی برجسته ترین خصلت شریعتی را دگم ستیزی وی عنوان کرد و تصریح کرد: مطمئن باشید که خود شریعتی با شریعتیسم مخالف بود چون با همه جزمیات ارتجاعی، مارکسیستی و امپریالیستی درافتاد و با روشنفکری دینی در خدمت مفاهیم انقلاب و امام قرار گرفت.

وی با اشاره به برخی اسناد منتسب به شریعتی که او را ساواکی و علیه روحانیت معرفی می کنند گفت: رهبری هم در حاشیه ای این را می فرمایند که شریعتی هرچه باشد ساواکی نیست و مشخص است که او در زندان دارد بازجویش را فریب می دهد و تقیه می کند.

رحیم پور ازغدی افزود : مرحوم شریعتی به پدرم گفته بود که در زندان او را تحت فشار قرار می دادند که وزارت فرهنگ آن وقت را بپذیرد که اگر قبول می کرد به قول خودش می توانست تا درجات بالاتر برود یا در نظامی آمریکائی رئیس جمهور ایران شود اما دیگر هرچه که بود، علی شریعتی نبود.

این استاد دانشگاه و دانش آموخته حوزه علمیه بیان کرد: بنده می توانم چند کتاب در نقد و رد شریعتی بنویسم اما چند برابر آن در خصوص خدمات او در شکل گیری جنبش دینی انقلابی و مفهوم سازی و کادرسازی انقلاب اسلامی می توان گفت و نوشت که این خدمات دکتر شریعتی، همه خدمات و اشتباهات او را پوشش می دهد.

وی تاکید کرد : شهید مطهری و دکتر شریعتی اصلی ترین الهام بخش های جریان دینی به خصوص چند دهه پیش ازپیروزی انقلاب اسلامی بودند که تحت نسیم کلام امام خمینی با انقلاب اسلامی آشنا شده و گام برداشتند.

به گفته دکتر رحیم پور ، شریعتی انسانی عادی و کلاسیک نبود؛ اکثر نظرات او مربوط به رشته درسیش نبود و مانند اکثر طلبه ها و دانشجویان نمی خواست مجتهد و دکتر بشود بلکه مثل یک مجاهد به دنبال ادای دین و وظیفه خودش به شریعت علوی بود و سوز انقلابی و شور مقدس و آگاهی بخشی او در آن دوران بسیار ارزشمند بود.

وی اظهار تاسف کرد : نمی دانم چرا ایده ها و خدمات ارزشمند شریعتی در کنار خطاهای او برشمرده نمی شود ؟ در حالیکه از بعد معرفتی نیز می توان به سخنان شریعتی نگریست.

این عضو شورای انقلاب فرهنگی با بیان اینکه دکتر شریعتی برای نسل ما فقط نوستالژی نیست، تاکید کرد: دیدگاه های او قابل انتقاد است اما اگر درست بازخوانی و قرائت شود بسیار به درد امروز ما و دهه چهارم انقلاب اسلامی می خورد و بازخوانی معرفتی شریعتی ما را در پیمودن مسیر پیشرفت و عدالت کمک می کند.

وی همچنین با بیان برخی نظریه های دکتر شریعتی در برابر اسلام رفرمیستی اظهار کرد: از نظر شریعتی اسلام رفرمیستی، اسلام بی دردهاست کسانی که با دگم های زمانه خو گرفته اند و برای خود اسلام تراشی می کنند و اسم آن را تفسیر امروزین از دین می گذارند.

رحیم پور از دیگر خطرهای زمانه از دیدگاه شریعتی را مرتجعان دانست و از قول وی گفت : اسلام ارتجاعی مفهوم زمان را نمی فهمد اما اسلام انقلابی زمانه را تغییر می دهد؛ اسلام ابوذری و اسلام شورشی است ؛ توحیدش خنثی نیست و منشا نهضت و نظام اجتماعی توام با قسط و جهاد و شهادت توحیدی است.

وی اضافه کرد : دکتر شریعتی چها دهه پیش بحث اسلامی شدن دانشگاه ها و علوم را تئوریزه می کند که اگر با جهان بینی اسلامی به علوم نگاه کنید ماده در خدمت معنا قرار می گیرد و نظام سازی خواهید کرد .

این نظریه پرداز علوم اسلامی با اشاره به کتاب شیعه یک حزب تمام دکتر شریعتی، نگاه وی را به اسلام جهانی توصیف کرد و این نگرش را نزدیک به فرمایشات حضرت امام خمینی (ره) و ایده تشکیل اتحاد جماهیر مستقل اسلامی وصیت نامه بنیانگذار انقلاب اسلامی دانست.

وی خاطرنشان کرد : عمل زدگی و بی عملی از دیدگاه شریعتی هر دو خطرناک است؛ نسبی و شخصی کردن دین و حذف دین از جامعه و به حاشیه بردن دین از متن زندگی ، قدرت طلبی و ثروت خواهی می آفریند.

رحیم پور با اشاره به اینکه شهید مطهری ، شریعتی را برای سخنرانی به حسینیه ارشاد معرفی کرد از اینکه همچنان کتاب های شهید مطهری و دکتر شریعتی پرفروش ترین آثار هستند اظهار خرسندی کرد


منبع : سایت عدالت خواهی
نظرات 1 + ارسال نظر
علیرضا نواندیش یکشنبه 18 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 12:35 ق.ظ

این چرندیات را تنها می توان از دهان امثال ازغدی شنید .
دوست عزیز اندکی عمیق تر بخوان . بدان که آنچه از شریعتی خوانده ای شعر بوده و نه کلام شریعتی !

چرا این مزخرفات بی پایه را بی خردانه منعکس می کنید !؟ هر تازه شریعتی خوانده ای می داند و می فهمد که این چرندیات کذب محض است . شریعتی در کلام رهبر یعنی چه . کدام رهبر !؟ در مملکت همین رهبر جنایتکار - اجازه برگزاری مراسم شریعتی را هم نمی دهند . قدر فکر کنید لااقل ...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد